fredag, februari 05, 2010

som om jag gjort den själv...

Så sa den vackra och glatt leende "kocken" i reklamen nyss... hon gjorde reklam för nån jävla fond man kunde köpa som var så god och framför allt skulle köra din mat så himla god åxå... innehöll minsann inga konserveringsmedel eller smakförstärkare.... jojo, det verkar ju bra, och att de tagit sitt ansvar och ger folk det de vill ha.

Men vid närmare granskning av produkten finner man att den innehåller följande:

Vatten, salt (21%), vegetabiliskt fett, socker, jästextrakt (med vete), grönsaker 2,3% (morot, purjolök), kycklingfett, aromer (med bla lök och senapsfröolja), förtjockningsmedel (xantangummi, fruktkärnmjöl, gummi arabicum), maltodextrin, kyckling, vitlök, persilja, karamelliserat socker, vegetabilisk olja, kryddor, kryddextrakt, färgämne (blandade karotener)...


Hallå!!!! 21% salt? två sorters gummi? jästextrakt? kryddextrakt?

Tänker på att ingredienserna står i storleksordning.... 1/5-del salt och då ännu mera vatten...trea kommer socker och med grönsaker på endast 2,3% så undrar jag exakt hur mycket kyckling är det i denna kycklingfond????? Iofs, det är ju mer kyckling i den, än det är vitlök.

"Som jag gjort den själv" ..... my ass...



Vilken produkt? Knorr naturligtvis, "Fond du Chef".... finns det verkligen kockstackare där ute som tvingas ha i sån skit i käket de lagar?

2 kommentarer:

Andrea sa...

Jag gick på reklamen...var glad över att det som skillde denna fond mot andra var att denna inte innehåll glutamat E621...som inte är bra...
Sedan vete tusan om jag missade innehållsförteckningen helt....
Näe, ska inte äta detta mer...

Unknown sa...

Ja, "My ass" är en väldigt passande kommentar. Jag såg inte den där produkten förrän för några dagar sedan, och jag kunde inte låta bli att skratta, men nu har jag slutat, så jag bara småler lite grann.

"Fond du chef", på franska betyder just köksmästararsle, och det är ju ett suveränt namn på den.